Bezoek aan Dorcas
Op uitnodiging van voorzitter Arend van Vliet was de Vrijwilligerscentrale op 25 januari welkom om een kijkje te komen nemen bij Dorcas. Met ongeveer 70 vrijwilligers zetten ze samen een zeer mooie winkel neer, met een efficiënt systeem van inname, sorteren, herstel, etaleren, verkoop en ook de afvoer. Het concept van een winkel vraagt om een haast bedrijfsmatige bedrijfsvoering. En waar het dan verleidelijk is om ook bedrijfsmatig met je vrijwilligers om te gaan is dat geenszins het geval bij Dorcas. Deze balans is erg mooi om te zien…. en om te delen.
Een enthousiaste en bevlogen Arend (voorzitter van het bestuur en) aanspreekpunt op de werkvloer vertelde over het reilen en zeilen van hun organisatie. Het ontstaan van Dorcas, een landelijke organisatie met een hoofdkantoor in Almere en ondertussen 40 winkels verdeeld over Nederland. Dorcas is een christelijke organisatie, wat een vrijwilliger zal ervaren aangezien zij de dag starten met een gebed. Maar het vormt met name de grondslag waarop zij onderling samenwerken en de sfeer die ze samen neerzetten.
Momenteel hebben zij een goede bezetting maar wanneer iemand interesse heeft is er altijd ruimte voor een kennismakingsgesprek. In beginsel is iedereen welkom, maar er wordt wel verwacht dat men zelfstandig kan werken. Zij werken volledig met vrijwilligers en iedereen wordt gezien en gehoord. Soms zijn er onderling strubbelingen en dan gaat Arend hierover het gesprek aan met de betreffende vrijwilligers. Heel af en toe betekent dat ook afscheid nemen van elkaar.
Bij Dorcas starten ze met een intakegesprek. Vervolgens starten ze met een proefperiode van 6 weken (direct verzekerd), waarin de vrijwilliger op de verschillende afdelingen mee kan draaien om te zien welke werkzaamheden het beste bevallen en of er een wederzijdse klik is. Is dit na die periode het geval dan wordt er een vrijwilligerscontract opgemaakt.
Ze zijn geopend op woensdag, vrijdag en zaterdag. Op elk van die dagen is er een vrijwillige dagcoördinator, het aanspreekpunt voor die dag. Daarnaast is er een verantwoordelijke voor iedere afdeling. Denk hierbij aan de inname, kleding, kassa, boeken, elektra tot aan iemand die de verkoop via marktplaats voor zijn rekening neemt.
Arend maakt duidelijk dat hij het erg belangrijk vind om alle vrijwilligers bij naam te kennen. Hij probeert er iedere dag, dat zij geopend zijn, een aantal uur te zijn. Hij bemoeit zich niet met de inrichting van de winkel. Zoals hij zelf zegt “daar zijn anderen veel beter in”. Hij vind het van belang om een ronde te maken, te spreken met de aanwezige vrijwilligers. Bij Dorcas houden ze rekening met wat de vrijwilligers kunnen. Een groot deel van de vrijwilligers is 65+. Niet iedereen kan even lang staan of zitten. En het verschilt ook hoeveel uur per week men aanwezig is. Niet iedere vrijwilliger kent elkaar (goed). Via een nieuwsbrief houden ze iedereen op de hoogte. Ze delen leuke foto’s, nieuwtjes, maar vermelden bijvoorbeeld ook de verjaardagen. Bij mogelijke veranderingen in de werkzaamheden worden alle vrijwilligers betrokken. Op dit moment zijn ze oriënterende m.b.t. een extra dag openstelling. En naast de “vergaderingen”, die volgens Arend ook vooral gezellig moeten zijn, organiseren zij ongeveer 3 keer per jaar gezellige bijeenkomsten voor alle vrijwilligers waarbij ruimte is voor ontmoeting en er wordt gezorgd voor een lekkere hap.
“We doen het samen en het gaat om contact”.
Momenteel zijn er voldoende vrijwilligers, maar mocht je interesse hebben, dan staan ze altijd open voor een kennismakingsgesprek. Hun vacatures vind je op onze vacaturebank of klik hier
Heeft jouw organisatie behoefte aan wat ondersteuning? Wat kunnen wij je bieden? Klik hier voor meer informatie. Of kan jouw organisatie extra pr. gebruiken? Laat het ons dan weten!